E-mail wordt vaak in één adem genoemd met mijn primaire online-dienst: de webhosting van de website. Toch zijn het twee volledig verschillende zaken. De verwarring ontstaat vaak doordat het beide diensten zijn die op één domeinnaam kunnen worden geactiveerd. Net zoals er diverse partijen zijn die uw website kunnen maken en hosten, zijn er diverse aanbieders van e-maildiensten.
In de beginperiode is voor enkele klanten het ontvangen van e-mail op de, dikwijls voor de website geregistreerde, domeinnaam gerealiseerd als een (kosteloze) 'extra' naast de hoofddienst: het hosten van de website. Hierbij wordt dan gebruik gemaakt van een z.g. mail-alias waarbij onze (web)server de mail wél aanpakt, maar direct naar een achterliggend e-mailadres elders probeert door te sturen. Vooral dit laatste is steeds lastiger omdat, om spam te bestrijden, de regels hiervoor steeds strenger worden.
Vooral als de omvang van het mailverkeer toeneemt, of veel wijzigingen in de e-mailadressen nodig zijn, ligt een eigen mailserver in het bedrijf voor de hand. Daarom zijn grote organisaties het best af met een aparte e-mailhostingpartij die alle configuratie uit handen neemt.
Voor particulieren en mkb kunnen de gedeelde agenda’s, takenlijsten en overal toegankelijke e-mail van Google Workspace of Microsoft 365 een prijsgunstiger keuze zijn.
De minst betrouwbare methode is inmiddels helaas om de mail via e-mailaliassen op onze webserver te laten lopen. Deze methode wordt steeds minder betrouwbaar en lastiger onderhoudbaar. Hierdoor wordt deze in de praktijk alleen nog gebruikt voor tijdelijke projecten.
Voor kleine ondernemers, die alle extra's van Workspace of Office 365 niet nodig hebben, is mail verzenden via de internetprovider en ontvangen via een mailbox-dienst als bijvoorbeeld Soverin een uitstekende optie. Hiermee wordt mail ontvangen op een 'zakelijk' e-mailadres als info@[domeinnaam].nl mogelijk voor een zeer laag bedrag per maand. De e-mail hoeft dan ook niet, zoals bij een z.g. e-mail alias (zie verderop op deze pagina) via onze server te worden doorgestuurd maar kan direct bij u worden afgeleverd.
Wie minimaal één Apple apparaat heeft, krijgt ook een (gratis) AppleId met e-mailadres op @icloud.com (of ouder: @me.com). Door het standaard iCloud abonnement uit te breiden tot iCloud+ (voor €0,99/maand) kunt u op icloud.com een 'aangepast e‑maildomein' koppelen. Daarna kunt u mail zenden en ontvangen als info@[domeinnaam].nl. De 50GB cloudopslag krijgt u voor deze geringe maandinvestering op de koop toe.
Het domeinnaam-beheer (en het hosten van uw CMS-website) kan wel op onze servers worden ingericht. Vanzelfsprekend maak ik in overleg voor u de nodige instellingen om op domein-niveau de 'koppelingen' met deze diensten te faciliteren zodat u probleemloos e-mail kunt zenden en ontvangen vanaf en op een 'mooi' e-mailadres info@[domeinnaam].nl.
Met Google Workspace (voorheen G Suite) legt u de opslag en het beheer van e-mail, agenda's, documenten en meer bij Google. Google heeft hiervoor veelzijdige software ontwikkeld zoals Gmail, Google Calendar en Google Drive. Alle informatie over uw mogelijkheden vindt u bij Google. Zij leveren ook goede support bij mogelijke problemen.
Als u hiervoor kiest wijzigt alleen de route van uw e-mailontvangst, voor de website blijft alles bij het oude. Deze blijft gewoon op onze servers gehost. Het inrichten van Google Workspace kunt u met deze instructies gemakkelijk zelf starten. Ik zorg er voor dat de instellingen voor de te koppelen domeinnaam worden verwerkt. Daarna 'zit' u bij Google en hoeft er voor u géén e-mail meer via onze (webhosting-)systemen te worden doorgestuurd.
Het Office pakket van Microsoft heet Office 365 en is online bereikbaar, net als Google G Suite. Naast e-mail via Outlook, kunt u ook gebruikmaken van bekende programma's als Word, Excel en Powerpoint. Meer informatie over Office 365 en de mogelijkheden vindt u bij Microsoft.
Als ik de domeinnaam voor u heb geregistreerd, kunt u de instelling-aanwijzingen van Microsoft naar mij doorsturen. Ik zorg er dan voor dat alles netjes wordt ingesteld. Het is voor het functioneren van uw website geen enkel probleem als Microsoft óók de domeinregistratie en z.g. DNS-hosting van uw domeinnaam verzorgt.
Er zijn hostingpartijen die gespecialiseerd zijn in e-mailhosting. Zij verzorgen uw e-mail en kunnen vaak óók de domeinregistratie en z.g. DNS-hosting van uw domeinnaam verzorgen. Voor het functioneren van uw door mij gebouwde website is dit geen enkel probleem. Zodra nodig stem ik de hiervoor noodzakelijke instellingen af met uw e-mailhostingpartij.
Voor grotere bedrijven wordt soms een eigen server ingericht. Of kan de e-mailservice op een eventueel reeds bestaande bedrijfsserver worden bijgeïnstalleerd. Dit geeft meer vrijheid als er bijvoorbeeld dikwijls e-mailadressen wijzigen, maar hiervoor heeft u een bedrijf of medewerker nodig met voldoende kennis om de server te onderhouden.
Bij een mail-alias wordt de e-mail door onze (webhosting-)server aangepakt en doorgesluisd naar een ander, achterliggend e-mailadres van u. Dit kan bijvoorbeeld een (gratis inbegrepen) e-mailadres zijn bij uw internetprovider. Een alias is alleen een ontvangstmethode voor aan u gerichte e-mail en staat geheel los van de manier waarop u zélf e-mail wegzendt.
Dit is de prijsgunstigste manier om e-mail te ontvangen op een net e-mailadres zoals info@domeinnaam.nl op de domeinnaam van uw website. Ik bied deze mogelijkheid, vooral voor ZZP-ers en kleine bedrijven, kosteloos aan bij de webhosting van door mij gebouwde websites.
Het is een goedkope, doorgaans bruikbare, methode maar er zijn ook wel enkele nadelen waar ik helaas niets aan kan doen:
Tenslotte, u kunt geen mail verzenden via onze server. Het mail doorsturen faciliteert alleen het 'ontvangen' van e-mail. Een 'mooi' afzenderadres (zoals info@domeinnaam.nl) van uw eigen e-mail dient u daarom zelf in te stellen in uw mailprogramma. Standaard zal dit namelijk het achterliggende e-mailadres zijn waarheen wij uw e-mail doorsturen. Ik heb hiervoor wel diverse instructiefilmpjes gemaakt. Assistentie hierbij door mij is echter lastig omdat deze instellingen op uw eigen computer moeten worden gemaakt.